Packraften op de Allier

Tijd om onze packrafts te proberen op een Franse rivier. We zijn in de buurt van de Allier om ons een paar dagen te vermaken in het water. We doen onze ideeën op uit het boek “White Water Massif Central” van Peter Knowles. Als hij met zijn open kano door het water kan, zullen wij het ook wel kunnen met onze packrafts met spraydeck.
We beginnen in Chapeauroux, waar we bij de camping het water in springen. Volgens het boekje staat ons 18 km klasse 2 (Kano gradering) met een paar versnellingen klasse 3 te wachten. “One of our favourite runs in an open canoe – ‘The Jewel in the Crown’ for paddling in the Massif Central!” Dat belooft veel! En dat wordt ook waargemaakt! We hebben een prachtige tijd en zijn blij met het zonnetje dat schijnt en het spraydeck. Mooie stroomversnellingen, goed te doen met een dagrugzak op de packraft en net niet te moeilijk. Halverwege stoppen we even bij een strandje om op te drogen en wat te eten. Als Peter Knowles dit gedaan heeft met een open kano, zal hij wel flink hebben moeten hozen.
Het tweede gedeelte is wat gemakkelijker en we houden het dan ook wat droger. Bij Alleyras gaan we uit het water en bergen onze spullen op. We lopen naar het station, waar we gelukkig net genoeg kleingeld hebben voor een ticket terug. Ondanks dat het loket van het station gesloten is en de locals ons vertellen dat we zeker niet kunnen pinnen in de trein, stelt de conducteur ons gerust: we hadden ook kunnen pinnen.
Het stuk voor Chapeauroux is te moeilijk voor ons (klasse 3 met soms een klasse 5) en erna is ietsje moeilijker dan dat we nu gedaan hebben. We proberen onze ervaring op te bouwen zoals voorgesteld wordt door Roman Dial in zijn boek “Packrafting!”. Het liefst willen we dan ook een korte meerdaagse tocht gaan doen. Op onze lijstje staan ook nog wel wat oefeningen, maar die doen we liever als het 30 graden is en we blij zijn om in het water te liggen.
Als meerdaagse tocht zoeken we het wat verder stroomafwaarts. We zetten de auto neer in Langeac, waar we de volgende dag stroomopwaarts vertrekken met een volle rugzak. Toen we de wandelkaarten kochten, viel het ons al op dat er maar heel weinig wandelpaden ingetekend staan. Die zijn er ook heel weinig in dit gebied. Het meeste lopen we over karresporen en we vinden pas op het laatste een leuk wandelpad richting St. Julien-des-Chazes. We wilden eigenlijk doorlopen tot Prades, maar het is lastig de tijd in te schatten.

Op weg naar St. Julien-des-Chazes.

Onder de brug in St. Julien des Chazes gaan we het water in, een mooi stuk peddelen, helaas qua tijd korter dan verwacht. Gisterenavond hadden we al gezien dat we voor Île d’Amour uit moeten stappen omdat we niet over de dam kunnen. We dragen de packraft met bepakking over het eiland en stappen aan de andere kant weer in. Het is nu nog maar een klein stukje tot de camping.
Tijd om wat te eten en de tas in te pakken voor een overnachting. De tarp en kookspullen gaan mee en de dag erna vertrekken we stroomafwaarts vanaf Langeac. Bij de volgende dam waar we eruit moeten, eten we onze lunch en zitten wat in het zonnetje. Als we na de dam zoeken naar een plek om weer in het water te gaan, stapt Fred bijna bovenop een slang die lekker ligt te zonnen. Gelukkig schrikt de slang minstens net zo hard van deze mens, als andersom.

Lavoûte-Chilhac.

We peddelen lekker verder in het zonnetje en komen uit bij Lavoûte-Chilhac, met een camping. Het is nog vroeg en er ligt een andere camping niet veel verder, dus we besluiten om nog lekker door te peddelen. Langzaam drijven er wat wolken binnen, als het ineens begint te regenen. Geen miezelregen, maar dikke druppels. Voor we goed en wel in de gaten hebben wat er aan de hand is, klinkt er een donderslag. We peddelen meteen naar de kant, halen de packrafts uit het water en lopen wat hogerop. Na een paar minuten houdt het op met onweren en met regenen, dus we gaan weer verder. Niet van lange duur, dan herhaalt het zich weer: dikke druppels en flink wat onweer. Deze keer regenen we helemaal nat en schuilen we nog even onder onze packrafts tot de onweer en regen echt weg zijn. Het is daarna niet ver meer naar de camping in La Vialette.
De volgende dag zien de eerste twee dammen die op onze kaart staan eruit als “normale” stroomversnellingen en zijn geen probleem om te bevaren met onze packraft. De dam bij Vieille Brioude moeten we wel echt uit het water. We gaan daarna door tot aan de spoorwegbrug (en dam) bij Brioude zelf. Dit laatste stuk is voornamelijk klasse 1, met maar weinig stroomversnellingen. Bij Brioude pakken we weer alles in, lopen naar het station en bestellen een kaartje terug naar Langeac.

Al-met-al hebben we ons goed vermaakt in deze regio. Het is jammer dat het varen en wandelen niet zo makkelijk te combineren is hier, omdat er niet veel mooie wandelpaden zijn. De Allier is een leuke rivier om te varen en vooral in het voor-seizoen is het er erg rustig. We hebben geen andere kanoërs of kayakkers gezien!

Klik hier om alle foto’s te bekijken.